Portret tekenen

500 woorden - leestijd 5 minuten -Download

Portret tekenen een vak apart

Vanaf het eerste moment dat ik begon met kunst maken, heb ik portretten getekend. Zelfportretten, portretten naar een foto, expressionistische portretten. Voor een kunstenaar is het leren van portret tekenen en mooie verrijking. De skills die nodig zijn, met name, bij het realistische portret, helpen je ook bij het schilderen en tekenen van andere onderwerpen.

De eerste hobbel die je moet nemen bij het realistische portret gaat over de verhoudingen: de juiste proporties en de juiste vorm van het hoofd/schedel. Als dit goed neergezet wordt, heb je al een goede start gemaakt! Hulpmiddelen kunnen zijn; een kopie van de foto uitknippen en daarmee de buitenlijnen al goed neerzetten, of overtrekken, meten met hulplijnen. Ik hoor wel eens cursisten zeggen dat werken met een kopie soort van vals is, het romantische beeld is dan dat de kunstenaar altijd uit zijn hoofd de perfecte tekening kan maken. Dat is meestal toch niet zo, en ook vroeger had men optische lenzen waarmee men werkte. David Hockney schreef er een boek over: Secret Knowlegde. Dus alle hulpmiddelen zijn toegestaan en helpen je bij het maken van het portret. Verder ga je het realisme uitwerken met de juiste potloden en kneedgum. Ik teken zelf meestal met een HB en 2B potlood, maar sommige tekenaars gebruiken een 4B en 6B erbij (die zijn zachter van toon) 

Hier zien we een schilderij van Lucian Freud in opbouw, en hier kan je duidelijk zien hoe hij eerst het portret met houtskool gaat tekenen en daarna begint hij met schilderen. De relatie tussen tekenen en schilderen binnen de portretkunst is heel duidelijk, alle grote kunstenaars tekenden veel. 

Lucian Freud was vooral schilder, toch zijn er veel mooie schetsen van hem bewaard, en die laten zien dat hij het tekenen veel gebruikte om beter te worden in de waarneming en ook om zijn onderwerpen vast te leggen. 

Naar waarneming of naar een foto tekenen?

Hier zijn de meningen over verdeeld, er zijn kunstenaars die zeggen dat je beter naar de waarneming kan tekenen, maar er zijn ook genoeg kunstenaars die vinden dat je ook prima met een foto kan werken. Het zal altijd op een bepaalde manier zichtbaar zijn. Maar het ligt eraan wat je wilt uitdrukken met de tekening. Als een mens voor je neus zit, en je tekent die dan is er een bepaalde diepte of directheid en ook wel levendigheid te zien. Lucian Freud was iemand die altijd met echte modellen werkte, en daar was hij heel precies mee! Ze moesten bijvoorbeeld dezelfde kleding dragen of het nu winter of zomer was, en hij schilderde soms behoorlijk langzaam. Ikzelf teken vaak met een foto, maar sluit net uit om ook weer met echte modellen te gaan werken.

Auteur Lars Weller

Lars Weller is Kunstenaar en kunstdocent en geeft workshops en jaartrainingen bij Soul Insitute

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!