Het blauwe licht van Steven Spielberg




Toen ik jong was in de jaren 80 verzamelde ik filmposters op mijn zolderkamer, en ik was enorm gefascineerd door een aantal films waaronder Close encounters of the third kind en E.T. Vele jaren later ging ik schilderen en naar de kunstacademie, en kwam ik tot besef dat het licht en de lichtwerking in deze twee films mij heeft beïnvloed als schilder. Met name E.T. is de geschiedenis in gegaan als een tearjerker: een film voor kinderen en volwassenen die hun innerlijk kind even willen verwennen.

 E.T. 1982

Steven Spielberg was altijd al gefacineerd door de mogelijkheid van buitenaards leven. Toen hij jong was had maakte hij al een hobby film met de titel Watch the skies. Na zijn grote succes met de film Jaws, kreeg hij van filmstudio Colombia Pictures in 1976 te mogelijkheid om Close encounters of the third kind te maken. Deze film was ook een groot succes. Spielberg had nog een ander filmplan liggen, dit ging over een vriendelijk buitenaards wezen dat per ongeluk achter gelaten werd op aarde en daar vriendschap met een jongen sloot. In 1982 kwam E.T. uit, het werd een van de grootste filmsuccessen uit de geschiedenis. We kennen allemaal de beroemde beelden uit de film, zoals dit beeld waarin Elliot met E.T. op zijn fiets voor de maan vliegt. Wat mij het meest opviel aan de film was de manier van belichting die Spielberg gebruikte in de film. Blauw licht en groen licht werd gebruikt bij de intro scene en in andere scenes. 

Close encounters of the third kind

Close encounters of the third kind was de eerste film waarin Steven Spielberg zijn typsiche belichting liet zien. Hij maakt gebruikt van nachtelijke scenes waarin het licht sterk naar voren komt. De foto hiernaast laat dat zien, het is de scene uit de film waarin men de ufo's laat landen op de speciale plek bij de berg Devil's mountain. Blauwe lampen op de set zorgen voor de typsiche science fiction sfeer.

Steven Spielberg was met dit soort belichting een trendsetter, in de jaren 80 zouden we dit in allerlei films terugzien, en ook in de filmposters. Hieronder de filmposter van Cocoon (Ron Howard 1985) een sfeervol beeld met een steiger in het avondlicht van Florida. De foto rechts is een scene uit E.T. waarin Elliot voor het eerst contact maakt met E.T.. Deze scene is schilderachtig qua belichting, met de maan en wolken en het licht uit de schuur. 

Hieronder een voorbeeld hoe deze lichtwerking mij heeft beïnvloed als schilder. Dit werk is uit 2019-2020 en is een uitkijk uit het zolderraam van mijn ouderlijk huis

Authentic Tradition
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!