Kunst maken zonder blokkades

Het liefst zouden we graag een schilderij of tekening willen maken in een beweging, in de flow, en dan tevreden en trots kunnen kijken naar het eindresultaat. In de praktijk werkt het meestal niet zo, helaas! Wat we vaak tegenkomen zijn blokkades: beren op de weg, overtuigingen, oude patronen, twijfel en de innerlijke criticus die te keer gaat! 

Blokkades zijn soms best lastig, dit komt omdat we soms te lang vasthouden aan overtuigingen die ons belemmeren in het maken van kunst. Een hele bekende overtuiging die ik vaak heb gehoord in mijn workshops en jaartrainingen is: ik kan niet tekenen, of ik kan niet schilderen. Ik weet als docent dat dat niet waar is, maar de studenten die het zeggen geloven er op dat moment echt in. Het idee dat iemand niet kan tekenen of schilderen is een soort basis-blokkade. Door zo te denken zet je jezelf klem, waardoor je niet kan starten met werken.

Om deze blokkade te doorbreken nodig ik de student uit om ergens mee te starten, met de boodschap: laat al je ideeën even los over hoe het moet zijn, ga beginnen met vormen en kleuren. Eigenlijk wil ik dan dat de student voelt dat er gespeeld mag worden! Spelen zoals we dat deden toen we kinderen waren, vrij en totaal in het moment. Wat er dan gebeurd is dat de student gaat starten en al snel voelt dat het leuk is om te spelen met vormen en kleuren. De blokkade is er dan niet meer.


Als dit soort blokkades niet meer in de weg staan, kan er verder gekeken worden naar de ambities van de student. Want het is niet zo dat er alleen maar gespeelt wordt, het is belangrijk om verbinding te maken met wat je liefste wens is om te maken. Als dat bijvoorbeeld portretten zijn dan gaan we daar mee aan de slag. Dan is de eerste fase voorbij maar dan komen er nieuwe blokkades. Dan kan zijn op het gebied van technieken of gebrek aan ideeën.

Wat ik een grote blokkade vind in deze fase, is dat men verder blijft gaan in de eerdere beweging, het spelen met de verf of potlood, omdat men zich daar comfortabel in voelt. De volgende stap is juist om echt te bepalen wat je nu echt wilt maken en daar moet je dan mee aan slag. De problemen die daarbij ontstaan kan je met de juiste begeleiding ook oplossen. In mijn jaartraining leg ik de focus op dit soort processen en leg ik de focus op kunst maken vanuit je gevoel, wat wil zeggen: maken wat je echt wilt maken en in dat proces de beren op de weg laten gaan zodat je optimaal kan genieten van de creatieve processen!

Hier zie je een werk gemaakt door een student, tijdens een van de jaartrainingen

Authentic Tradition
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!